تجربه های نزدیک به مرگ

ساخت وبلاگ

پیشرفت های پزشکی قرن بیستم در تکنولوژی احیاء و به هوش آوری، منجر به این گردید که تعداد زیادی از انسانها که لحظات پایانی عمر خود را سپری می کردند، از آستانه مرگ بازگردانده شدند که این امر در طول تاریخ بشری بی سابقه بوده است. این اتفاق، گزارش هایی از برخی مشاهدات افراد مذکور را به همراه داشت که بیانگر تجربه های روانشناختی مشخص با ویژگی هایی متعالی، رمزآلود و عرفانی ای بود که زندگی این افراد 1 را پس از رخ دادن این تجربه ها برای آنها به طور عمیق دگرگون ساخته است. در سال 1975 روانپزشک و فیلسوفی به نام ریموند مودی برایاولین بار این مشاهدات را تجربه های نزدیک به مرگ نامید و عموم مردم و متخصصان را نیز در مورد وجود داشتن و وقوع یافتن این تجربه ها آگاه نمود(Clifton, 2009: 774-773) البته قبل از مودی افراد دیگری نیز از وقوع این تجربه ها خبر داده اند اما او اولین کسی بود که اصطلاح«تجربه های نزدیک به مرگ»را برای این پدیده انتخاب نمود. تاریخِ گزارش های ناظر به ت ن م، به عصر یخبندان بازمی گردد. در فرانسه و اسپانیا غارنگاریهایی (نمایانگر صحنه هایی دال بر امکانپذیر بودن حیات پس از مرگ) وجود دارد که مشابه صحنه های مربوط به ت ن م است(Zaleski, 1987: 12)افلاطون در کتاب جمهوری خود، داستان ت ن م یک سرباز یونانی به نام «ار-Er» را مطرح می کند. در این گزارش سرباز مزبور در نبرد کشته شده و جسدش بر روی تودۀ هیزم مخصوصِ سوزاندنِ اجساد قرار داده شده است اما پیش از آنکه سوزانده شود به هوش می آید و داستانی را تعریف میکند که در آن، کالبدش را ترک گفته و همراه عده ای دیگر به جایی سفر میکند که در آنجا همگی در معرض قضاوت قرار می گیرند(اعتمادی نیا،1392: 39-40) در قرن ششم نیز پاپ گرگوری کبیر این نوع تجربه ها را به عنوان گواهی بر زندگی بعد از مرگ جمع آوری کرده است (مورس،پری،1385: 20)آلبرت هایم (1892 م) استاد زمین شناسی اهل سوئیس که خود دچار چنین تجربه هایی شده بود، طی چند دهه گزارش های بازماندگان حوادث جدی را، به ویژه کسانی که از سقوط های مرگبار در کوه های آلپ جان به در برده بودند، جمع آوری کرد (وولف،1386: 826-832) حتی فیلسوفان دینی همچون جان هیک دوازده سال قبل از مودی، به وقوع چنین رخدادها و اینکه آیا این تجربه ها اطلاعاتی را دربارۀ حیات پس از مرگ فراهم می آورند یا نه؟ اشاره کرده است( هیک،1372: 268-267) مودی اولین بار این تجربه ها را چنین تعریف کرد «مکاشفات ادراکی هشیارانه که در حالت هایی رخ میدهند که فرد در « : مودی اولین بار این تجربه ها را چنین تعریف کردآستانه مرگ قرار گپیشرفت های پزشکی قرن بیستم در تکنولوژی احیاء و به هوش آوری، منجر به این گردید که تعداد زیادی از انسانها که لحظات پایانی عمر خود را سپری می کردند، از آستانه مرگ بازگردانده شدند که این امر در طول تاریخ بشری بی سابقه بوده است. این اتفاق، گزارش هایی از برخی مشاهدات افراد مذکور را به همراه داشت که بیانگر تجربه های روانشناختی مشخص با ویژگی هایی متعالی، رمزآلود و عرفانی ای بود که زندگی این افراد 1 را پس از رخ دادن این تجربه ها برای آنها به طور عمیق دگرگون ساخته است. در سال 1975 روانپزشک و فیلسوفی به نام ریموند مودی برایاولین بار این مشاهدات را تجربه های نزدیک به مرگ نامید و عموم مردم و متخصصان را نیز در مورد وجود داشتن و وقوع یافتن این تجربه ها آگاه نمود(Clifton, 2009: 774-773) البته قبل از مودی افراد دیگری نیز از وقوع این تجربه ها خبر داده اند اما او اولین کسی بود که اصطلاح«تجربه های نزدیک به مرگ»را برای این پدیده انتخاب نمود. تاریخِ گزارش های ناظر به ت ن م، به عصر یخبندان بازمی گردد. در فرانسه و اسپانیا غارنگاریهایی (نمایانگر صحنه هایی دال بر امکانپذیر بودن حیات پس از مرگ) وجود دارد که مشابه صحنه های مربوط به ت ن م است(Zaleski, 1987: 12)افلاطون در کتاب جمهوری خود، داستان ت ن م یک سرباز یونانی به نام «ار-Er» را مطرح می کند. در این گزارش سرباز مزبور در نبرد کشته شده و جسدش بر روی تودۀ هیزم مخصوصِ سوزاندنِ اجساد قرار داده شده است اما پیش از آنکه سوزانده شود به هوش می آید و داستانی را تعریف میکند که در آن، کالبدش را ترک گفته و همراه عده ای دیگر به جایی سفر میکند که در آنجا همگی در معرض قضاوت قرار می گیرند(اعتمادی نیا،1392: 39-40) در قرن ششم نیز پاپ گرگوری کبیر این نوع تجربه ها را به عنوان گواهی بر زندگی بعد از مرگ جمع آوری کرده است (مورس،پری،1385: 20)آلبرت هایم (1892 م) استاد زمین شناسی اهل سوئیس که خود دچار چنین تجربه هایی شده بود، طی چند دهه گزارش های بازماندگان حوادث جدی را، به ویژه کسانی که از سقوط های مرگبار در کوه های آلپ جان به در برده بودند، جمع آوری کرد (وولف،1386: 826-832) حتی فیلسوفان دینی همچون جان هیک دوازده سال قبل از مودی، به وقوع چنین رخدادها و اینکه آیا این تجربه ها اطلاعاتی را دربارۀ حیات پس از مرگ فراهم می آورند یا نه؟ اشاره کرده است( هیک،1372: 268-267) مودی اولین بار این تجربه ها را چنین تعریف کرد «مکاشفات ادراکی هشیارانه که در حالت هایی رخ میدهند که فرد در « : مودی اولین بار این تجربه ها را چنین تعریف کردآستانه مرگ قرار گرفته یا آن قدر به مرگ نزدیک شده که برای وی تشخیص مرگ بالینی داده می شود اما با این وجود وی زنده مانده و زندگی زمینی خود را ادامه می دهد. حدود یک دهه بعد، وی این تعریف را به رویدادهای معنوی عمیق و ناخواسته و غیرارادی که برای برخی افراد در هنگام مرگ رخ می دهد، تغییر داد(Long,،2011: 24) در پاسخ به این سؤال که آیا افرادی که ت ن م داشته اند، در زمانی که تجربۀ مزبور به سراغشان می آید، مرده اند یا خیر؟ باید بیان داشت که این تجربه ها برای افرادی روی می دهد که در حال مرگ هستند یا از لحاظ بالینی مردهاند(Long,،2011: 5)این افراد به سه دسته تقسیم می شوند: 1. افرادی که پس از تشخیص، آزمایش و عقیدۀ پزشک خود که آنها را مرده پنداشته بودند، دوباره زنده شدند؛ 2. افرادی که در هنگام یک تصادف یا صدمۀ خطرناک یا بیماری، به مرگ بسیار نزدیک شدند؛ 3. افرادی که وقتی مردند، اظهارات لحظۀ مرگ را به افراد دیگر که در آنجا حضور داشتند، بیان کردند و این افراد تجربۀ لحظات مرگ (احتضار) آن ها را بیان نمودندرفته یا آن قدر به مرگ نزدیک شده که برای وی تشخیص مرگ بالینی داده می شود اما با این وجود وی زنده مانده و زندگی زمینی خود را ادامه می دهد. حدود یک دهه بعد، وی این تعریف را به رویدادهای معنوی عمیق و ناخواسته و غیرارادی که برای برخی افراد در هنگام مرگ رخ می دهد، تغییر داد(Long,،2011: 24) در پاسخ به این سؤال که آیا افرادی که ت ن م داشته اند، در زمانی که تجربۀ مزبور به سراغشان می آید، مرده اند یا خیر؟ باید بیان داشت که این تجربه ها برای افرادی روی می دهد که در حال مرگ هستند یا از لحاظ بالینی مردهاند(Long,،2011: 5)این افراد به سه دسته تقسیم می شوند: 1. افرادی که پس از تشخیص، آزمایش و عقیدۀ پزشک خود که آنها را مرده پنداشته بودند، دوباره زنده شدند؛ 2. افرادی که در هنگام یک تصادف یا صدمۀ خطرناک یا بیماری، به مرگ بسیار نزدیک شدند؛ 3. افرادی که وقتی مردند، اظهارات لحظۀ مرگ را به افراد دیگر که در آنجا حضور داشتند، بیان کردند و این افراد تجربۀ لحظات مرگ (احتضار) آن ها را بیان نمودند

علوم اجتماعی آموزش و پرورش منطقه ی خواجه...
ما را در سایت علوم اجتماعی آموزش و پرورش منطقه ی خواجه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3rvelayatib بازدید : 113 تاريخ : يکشنبه 16 آذر 1399 ساعت: 9:41