آسی شناسی فرهنگ

ساخت وبلاگ

نظریه های آسیب شناسی یا انحرافات اجتماعی

به نظر دور کیم هر جامعه ای براساس مجموعه ای ازارزش های مشترک وهنجارهای مسلط سازماندهی شده است.رفتارهای که از چارچوب این ارزش ها و هنجارها منحرف شوند به عنوان رفتار آسیبی یا منحرف شناسایی شده و نیاز به یک نظام کنترل اجتماعی دارد تا رفتارهای انحرافی را به رفتارهای عادی برگرداند.بنابراین رفتار انحرافی همچنین می تواند کارکرد مناسب برای جامعه داشته باشد

  جامعه از نظر دورکیم، به همان اندازه که یک اندیشه و باور است. مجموع ملموس از افراد و اعمال نیز هست. برای مثال وی به هنگام نوشتن در خصوص دین این اصرار را هم دارد که دین صرفا مجموعه ای از اعمال نیست، بلکه در عین حال نظامی است از افکار که هد فشان توصیف جهان می باشد.دورکیم برای نقش فرهنگ به عنوان عامل ایجاد ثبات اجتماعی و همچنین تعادل اجتماعی اهمیت زیادی قایل است

از نظر ایوانز کنش متقابل و پی در پی فرد با دیگران ،که مذهبی اند،می تواند مجال کنترل دقیق آنها را فراهم و احتمال تقویت مستمر ارزش های اخلاقی و دینی را فراهم سازد. در ضمن قید و بندهای قومی و اجتماعی نیز می تواند. قید و بندهای دینی را استحکام بخشید. موجب سلامتی روانی و کیفیت زندگی گردد

کنترل اعضای خانواده: براساس نظریه نظام ها ، هر تغییری که بر یکی از اعضا یا خرده نظام ها تاثیر داشته باشد در کل خانواده اثر می گذارد. کارکرد نظام به تفهیم و تفاهم میان اعضایش بستگی دارد.این تفهیم و تفاهم اشکال گوناگونی به خود می گیرد از آزاد و راحت بودن گرفته تا پیام های متناقص و استعاره هایی که اعضای مخاطب در خانواده شاید به راحتی آنها را درک نکنند

بر اساس نظریه نقش ها ،هر کدام از افراد در خانواده دارای موقعیت هستند و بر اساس این موقعیت نقشی را ایفا می کنند به عنوان مثال شوهر به عنوان پدر، همسر به عنوان مادر، پسر به عنوان برادر و دختر به عنوان خواهر ایفای نقش می پردازند، شوهر به عنوان مرد خانه نان آور خانه محسوب می شود، و مادر وظیفه خانه داری را به عهده دارد. نقشی را که اعضای خانواده بر عهده دارند با گذشت زمان و شرایط گوناگون دگرگون می شوند. خانواده که ابتدا به وسیله عقد زن و شوهر به وجود می آیدنقشی را به وجود می آورد که جدا از نقش قبلی است. نقطه بحرانی این نقش شروع دوران زن و شوهری است، با ورود اولین فرزند به خانواده زن و شوهر نقش دیگری را به عهده می گیرند وروابط خانواده نقش دیگری را به عهده می گیرد

نظریه کارکرد گرایی:

از دیدگاه جامعه شناسی و مردم شناسی نظریه کارکر گرایی از طرفی عمل و نقش و وظیفه هر جزء بطور مستقل و از طرف دیگر هماهنگی عمل و نقش و وظیفه هر جزء در مجموعه یا کل نظام است. بر اساس همین مفهوم برخی جامعه شناسان و انسان شناسان نظام اجتماعی را به دستگاه ماشینی تشبیه کرده اند که هر یک از اجزای آن عهده دار کاری است که با کار بقیه اجزا هماهنگی دارد علاوه بر این مشارکت هر یک از عناصر فرهنگ در بقای سیمای فرهنگی اجتماعی یک جامعه را فونکسیون آن عنصر می نامند.زیرا هر یک از عناصر فرهنگ وظیفه خاص دارند به منظور پاسخگویی به نیازهای معین در یک جامعه به وجود آمده است.نحوه این مشارکت ممکن است پاسخ مستقیم به یک نیاز اجتماعی و نیز یاری دادن به سایر عناصر باشد تا در مجموعه برخی  از نیازها را ارضاء نماید 

براساس دیدگاه، مارکسیستی یا دیدگاه تضادگرایان،که فرهنگ را روبنایی می داند که بر اساس اقتصاد بنا شده و روابط اقتصادی،تعیین کننده نوع فرهنگ می باشد پس برای برنامه ریزی فرهنگی بایستی رویکردی به برنامه ریزی اقتصادی داشت و کاری به روبنا، غنی خود فرهنگ نداشته باشیم این دیدگاه از رنگ و بوی انسانی تهی می باشد و سبب می شود که برای فرهنگ برنامه ریزی مکانیکی انجام گیرد

علوم اجتماعی آموزش و پرورش منطقه ی خواجه...
ما را در سایت علوم اجتماعی آموزش و پرورش منطقه ی خواجه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3rvelayatib بازدید : 112 تاريخ : يکشنبه 16 آذر 1399 ساعت: 9:41